Vorige keer hebben we laten zien dat je met de benchmark kunt zien hoe je presteert ten opzichte van andere bedrijven. Het is een foto van het hier en nu. Het is ook de start van je strategische planningsproces: je koers bepalen. Door naar binnen te kijken én naar buiten te kijken, weet je waar de kracht en kwetsbaarheid zit van je bedrijf en weet je welke kansen en bedreigingen er zijn in je omgeving. Op basis van deze interne en externe analyse maak je je strategische keuzes.

Voor je interne analyse – het zoeken naar je kracht en je kwetsbaarheid – kun je heel goed het businessmodelcanvas gebruiken. Daarmee breng je je bedrijfsplan overzichtelijk in kaart met 9 bouwstenen. Je beschrijft jouw bedrijf aan de hand van deze bouwstenen en brengt de onderlinge afhankelijkheden in kaart. Hiermee ben je in staat om de kracht en de kwetsbaarheid te zien van je huidige werkwijze. Zo kun je als directeur, samen met je MT, je huidige bedrijfsmodel tegen het licht houden. Hieronder staat een schematische weergave van het businessmodelcanvas.

Na de interne analyse ga je met een trend- en scenarioanalyse de veranderingen in de externe omgeving op een rij zetten. Door de dynamiek in en rondom je bedrijf te inventariseren, weet je waar je op moet letten; welke kansen en bedreigingen zijn er? Hierover in het volgende artikel meer.

Op nevatbusinesscoaching.nl staat een online tool om je huidige businessmodel te beschrijven en te analyseren. Neem voor meer informatie contact op met businesscoach Alwin Pol (06 1298 1351) of René van Ommeren (06 5149 0789).

Meer weten over het businessmodelcanvas? Meld je aan voor de masterclass Koers bepalen & Resultaten halen. Er zijn nog enkele plaatsen vrij.

Hieronder een kleine impressie van afgelopen Masterclass