Variass directeur Henk Smid over het life cycle-prognosemodel

Het life cycle-prognosemodel noemen ze het bij Variass in Veendam en Drachten. Tijdens de life cycle van eindproducten bij de klanten houdt Variass scherp in de gaten of bepaalde onderdelen wellicht in de nabije toekomst niet meer te verkrijgen zijn en of snel actie ondernomen moet worden. ‘Product life cycle management is een breed begrip. Bij ons staat een actieve insteek tijdens de compléte levensduur voorop’, zegt directeur en eigenaar Henk Smid.

Foto: Bart van Overbeeke

Ontzorger Variass (150 medewerkers) wil zijn klanten veel toegevoegde waarde bieden. Als system supplier en EMS-specialist voor klantspecifieke elektronische en mechatronische producten en systemen richt het bedrijf zich op de markten defensie & security, medisch en industrie. En daarbij horen een life cycle controle tijdens het ontwerp en een periodieke ‘health check’ van eindproducten en systemen. Henk Smid: ‘We ontwikkelen en maken klantproducten met een bepaalde levensduur en toetsen periodiek of er in de komende tijd cruciale onderdelen zijn die aan het eind van hun levenscyclus zitten en waarbij we uiteindelijk allocatieproblemen kunnen verwachten.’ De vraag is steeds: wat is de invloed van bepaalde onderdelen op de life cycle van een eindproduct? En andersom: hoe relevant is dat gezien de verdere levensduur van het product?

Kortstondige uitloop

Variass heeft een slim IT-systeem draaien dat continu gevoed wordt met informatie van fabrikanten over de hele wereld. Het gaat om vele duizenden onderdelen. ‘We houden continu in de gaten wat er aan het eind zit en wat dat betekent voor onze eindproducten. Kondigen fabrikanten een kortstondige uitfasering van een onderdeel aan, of is het nog langer verkrijgbaar? Het vraagt de juiste algoritmes om alle data goed en tijdig te interpreteren en onze klanten te kunnen adviseren.’ De acties verschillen per klant, ook afhankelijk van de contractafspraken en aangegane verantwoordelijkheden.

Soms wil een klant simpelweg de laagste prijs en krijgt hij weinig extra diensten na levering. ‘Als hij de maakprijs wil, prima. Maar wij streven altijd naar een total deal met onze klanten: oké, wij zijn verantwoordelijk voor het life cycle management. Dat zit dan in de prijs verdisconteerd, of we spreken de maakprijs plus een apart abonnement af.’ Zo’n abonnement omvat onder meer die periodieke check om klanten te kunnen attenderen op uitfasering van onderdelen. Daarbij worden ook risicoprofielen gemaakt aan de hand van onder meer beschikbare alternatieven en replacementscenario’s. Vervolgens wordt in overleg de juiste strategie per component bepaald. ‘Daarnaast ondersteunen wij onze klanten bij het selecteren en indesignen van alternatieven, zodat hun eigen r&d zich kan blijven richten op nieuwe producten en innovaties.’

Slow movers

Smid: ‘We hebben het dan vooral over elektronicaonderdelen. Voor fijnmechanische of kunststoffen onderdelen kun je veel makkelijker een alternatief bedenken. Je ziet fabrikanten elektronica soms zomaar van de markt halen. Wellicht vinden ze de verkochte aantallen te laag of willen ze iets nieuws uitbrengen.’ Verkrijgbaarheid is momenteel natuurlijk sowieso een hot item in de elektronicamarkt: vraag en aanbod zijn niet in evenwicht. Sommige onderdelen zijn ineens niet meer leverbaar, of alleen tegen een sterk verhoogde prijs. ‘Fabrikanten gooien slow movers eerder eruit. Ze maken versnelde keuzes door markttekorten en kijken waar ze het meest aan kunnen verdienen.’

Last time buy

Als duidelijk is dat onderdelen op (korte) termijn verdwijnen, kan Variass samen met een klant besluiten om extra voorraad aan te gaan leggen, rekening houdend met de nog te verwachten levensduur van het geleverde eindproduct. ‘Als je dat niet doet en een onderdeel is na de last time buy niet meer verkrijgbaar, dan ben je vaak genoodzaakt tot kostbaar redesign van het eindproduct met nieuwe onderdelen. Als het om een gecertificeerd product gaat, zoals in de medische sector, moet je het misschien opnieuw laten certificeren. Daar wil je uitblijven.’

Variass heeft zijn voorraden sterk verhoogd. Waren voorheen na een jaar of acht bepaalde onderdelen lastig verkrijgbaar, nu is dat al bij huis-, tuin- en keukencomponenten, aldus Smid. Voorraad houden kost geld. Die kosten moeten ergens goedgemaakt worden. Sommige klanten nemen een deel van de voorraadkosten voor hun rekening, bij anderen zit het bijvoorbeeld in het abonnement verdisconteerd.

Smid noemt het voorbeeld van een klant in de medische sector die een abonnement bij Variass heeft voor een periodieke check van alle onderdelen, zelfs ook van zaken die niet bij Variass vandaan komen, maar wel in de rapportage van producten en onderdelen meegenomen kunnen worden. ‘Actief in de gaten houden van de wereldmarkt is heel belangrijk. Dan is er ook langer tijd om een passende oplossing te zoeken. We willen ons niet laten drijven door incidenten.’

Bron: Link Magazine