NEVAT TALKS: “Als je hier nu niet mee bezig bent, mis je denk ik definitief de boot”

Digital Factory

Wat is nou een digitale fabriek? "Misschien is het de verbinding die tot stand wordt gebracht tussen klant, bedrijf en de toeleverancier", introduceert Anne-Jaap Deinum, branchemanager NEVAT, het onderwerp. Op dinsdag 8 juni vond alweer de 4e editie van de NEVAT TALKS plaats. Dit keer stond de sleuteltransformatie 'Digital Factory' centraal.

Smart Industry Fieldlab Technologies Added

Technologies Added opende in 2018 haar deuren als Smart Industry Fieldlab en kent dus het DNA van een digitale fabriek. Joris Bisschop, CEO van Technologies Added: “Een belangrijk onderdeel van ons bedrijf is onze digitale backbone”.

Technologies Added produceert en richt zich specifiek op het samenstellen van producten. Het bedrijf herkent hierbij een aantal markt trends:

  • Time to market wordt korter

  • Mensen willen customized producten

  • Nieuwe generaties van producten volgen elkaar snel op

  • Batches van producten worden kleiner en variëren, soms zelfs N=1 (uniek product)

Shared Smart Factory

Technologies Added wil deze nieuwe unieke producten seriematig maken. Joris geeft als voorbeeld de straatverlichtingsarmatuur van Sustainder. “Dit specifieke model kent 50.000 varianten. Het produceren hiervan behelst nogal wat want hoe ga je daar de onderdelen van inkopen? En hoe weet de engineer welk product precies moet worden gemaakt? Dat is best complex.” Daartoe heeft Technologies Added een aantal zaken ingeregeld met zes pijlers:

  1. Modular and scalable HQ Assembly (N=1 production) interactie tussen digitale systemen
  2. SMT & Powder Coatingleveranciers zijn letterlijk in huis
  3. Supply Chain managementforecasting op 50.000 producten op artikelniveau
  4. Smart Tooling & Automationtools kunnen praten met digitale systeem
  5.  Digitalization & Digital Twinhet digitale system in samenwerking met PTC en Rockwell
  6. Close collaboration with universitiesgezamenlijk onderzoek en ontwikkeling op het gebied

Digitale backbone

Het digitale systeem is een van de belangrijkste onderdelen van het bedrijf, binnen Technologies Added de digitale backbone genoemd. De digitale backbone bestaat uit een configurator, een PLM pakket, een ERP- en een MES-systeem. De basis is het PLM-systeem. Hierin worden alle regels en data opgeslagen, soms rechtstreeks door de klant. Alle mogelijke artikelen die in het product zouden kunnen zitten, zit hierin. Gecombineerd met een optieset. Het PLM-systeem beheerst ook de processtappen.

Het werken met deze methode stelt klanten in staat een andere propositie aan te bieden aan hun eindklant. “Met de backbone vormen we het primaire proces van de klant, van de orderintake tot het maken en de eindlevering aan de klant van onze klant. De factory as a service. Dit alles is de key van hoe Technologies Added de digitale fabriek invult”, aldus Joris.

Deze methode kent een aantal voordelen:

  • Elk product heeft een digitale tweeling met eigen data.

  • Een ongelimiteerd aantal varianten kan seriematig worden geproduceerd.

  • Kwaliteit kan altijd worden geborgd.

  • We bouwen alleen wat verkocht is, er is niets op voorraad.

  • Concept kan worden gekopieerd, zoals het systeem is ingericht kan dat overal ter wereld met behoud van, zelfs pop-up fabrieken zijn mogelijk om dicht bij de klant te kunnen produceren met behoud van kwaliteit.

De tools van Stanstechniek Gaanderen

Jurgen van Loon, eigenaar van Stanstechniek Nederland, geeft zijn visie op Industrie 4.0 en licht toe hoe je je eigen processen verder kunt digitaliseren, ook specifiek kijkend naar de werkvoorbereiding.

Stanstechniek Gaanderen bestaat sinds 1963. “Ik zou willen dat ik van scratch af aan had kunnen beginnen” begint Jurgen. Hij neemt de deelnemers mee in hoe digitalisering wordt ingezet om customer intimacy te realiseren met de plaatwerkklanten.

Stanstechniek Gaanderen stanst, last, doet plaatbewerking en assemblage (42 samenstellingen per minuut, gerobotiseerd) en bouwt zijn eigen gereedschappen. Dit laatste is een strategische overweging om met de gebruikte technologie de klant te kunnen helpen bij zijn productontwikkeling.

De structuur van gereedschappen is als volgt:

  • Het lijkt veel op elkaar maar is nooit hetzelfde

  • Valt buiten de expertise van de klant

  • Van grote invloed op kostprijs per product

  • Veel tijd gaat naar het managen van verwachtingen van de klant

  • Besteden monodelen productie uit

  • Sterke ‘customer intimacy’

  • Versnelling door, foutreductie door in digitale CAD systeem:

    • Bibliotheken
    • Macros
    • Templates
    • Standaard ontwerpen
    • Parametrische opbouw

“Al vrij lang hebben wij ervaring met hoe om te gaan met zaken die heel veel op elkaar lijken, nooit hetzelfde zijn, maar toch gebruik kunnen maken van allerlei hulpmiddelen om snel en foutloos te ontwerpen”.

Plaatwerktrends

De trends binnen Plaatwerk zijn geautomatiseerde systemen, offline programmering, al dan niet vanuit ERP ondersteund, om te komen tot hogere output en betere verwachtingen. “Als je hier nu niet mee bezig bent, mis je denk ik definitief de boot”. ERP, CAM, Shopfloor, Planning, CAD, Hardware, Machines en Data Management Systemen (DMS) komen bij elkaar in een ‘complex aan “eilanden”’, zoals Jurgen dit noemt. Hieruit kun je de volgende conclusies trekken:

  • Er zijn veel verschillende software oplossingen

  • Geen enkele software is kant en klaar

  • De juiste structuur aanbrengen is jouw probleem

  • Er is een eiland structuur

  • Onderlinge communicatie tussen software is jouw probleem

  • Uitwisseling van data is niet vanzelfsprekend (denk aan MBD), interface nodig

  • Informatie dient helder te zijn

  • Shit in = shit out

  • Focus op het proces

Denk in functies

Als je gereedschapsbouw vergelijkt met Plaatwerk dan is het bij Gereedschapsbouw heel normaal dat de klant je betrekt bij het eindproduct en de leverancier wordt betrokken bij het maken van het onderdeel. Er is sprake van een open communicatie. De ontwerpen zijn intelligent en er wordt gedacht in functies in plaats van dimensies. “Er is veel wederzijds vertrouwen en een hoge mate van gunning. Ook wordt de ontwerpprocedure vastgelegd.”

Volgens Jurgen is het bij Plaatwerk nog niet vanzelfsprekend. Dus omdenken is nodig! Maar de vraag is: hoe krijgen we dezelfde customer intimacy bij Plaatwerk? Hoe kunnen we bijvoorbeeld de werkvoorbereidingskosten reduceren? De configurator (het parametrisch model) is het uitgangspunt voor geautomatiseerde werkvoorbereiding, met veel intelligentie in het model:

Parametrisch model > CAD > CAM > Offerte > ERP > Inkoop > Planning > Productie > Logistiek.

“Hiermee kan de werkvoorbereiding tot nul gereduceerd worden. Dit werkt goed voor 2D en 3D plaatwerk en deels voor het robotlassen. Binnen het parametrisch model is veel focus op procesbeheersing. Het model is als web applicatie ook te verkopen aan de klant. Hiermee wordt voorkomen dat de klant iets gaat verkopen wat niet maakbaar is.”

Het werken met dit model heeft Stanstechniek Gaanderen een aantal voordelen gebracht:

  • Een enorme verkorting van de doorlooptijd

  • Verdere foutreductie (voorzieningen om assemblagefouten in het proces)

  • Engineers houden zich bezig met zaken die er toe doen

  • Focus op procesbeheersing

  • Compleet ander business model

Meer NEVAT TALKS!

Wil je meer informatie over de Fabriek van de Toekomst en/of in het bijzonder de Digitale Fabriek? Neem dan contact op met Anne-Jaap Deinum of Alwin Pol. Ook is het mogelijk om deze TALK terug te kijken. Stuur een mail naar [email protected] voor de terugkijklink. NEVAT is nog lang niet klaar met de TALKS! Bekijk de agenda op onze website voor de aankomende onderwerpen.