Het subsidieproject Duurzame Inzetbaarheid van NEVAT krijgt vorm

Binnen onze sector is het verkrijgen en behouden van goed geschoold personeel een enorme uitdaging. Daarnaast vraagt het gerichte aandacht van de bedrijven om te zorgen dat hun medewerkers nu en in de toekomst hun werk op een goede manier kunnen blijven doen. Eveneens een niet te onderschatten uitdaging. Het subsidieproject Duurzame Inzetbaarheid van NEVAT speelt in op deze uitdaging. 

De wereld verandert in een steeds sneller tempo en die ontwikkelingen hebben deels ook effect op de industrie, de bedrijven en het werk zelf. Niet alleen zaken als digitalisering en robotisering, maar ook bijvoorbeeld economische factoren spelen een rol. En niet te vergeten grote verstoringen als een pandemie, waar we ook nu mee te maken hebben.

Om die uitdagingen nu en zeker ook naar de toekomst toe het hoofd te kunnen bieden is het zaak ervoor te zorgen dat alle medewerkers in het bedrijf in staat zijn om hierin mee te gaan. Wil je straks niet voor onaangename verrassingen komen te staan, dan is het belangrijk hierop nu alvast te kunnen anticiperen. Ook al weten we natuurlijk nog niet precies wat die ontwikkelingen gaan zijn.

Project Leren en Ontwikkelen Toeleveranciers

Om haar leden hierbij te ondersteunen ontwikkelt NEVAT een methodiek (in de vorm van een bruikbare tool) die in de toekomst door alle leden zelfstandig ingezet kan gaan worden. Wij doen dit in samenwerking met adviesbureau Bruis, specialisten op gebied van duurzame inzetbaarheid en lidbedrijven Confed en BOZ. Hiervoor kunnen wij gebruik maken voor de zogenaamde SLIM-subsidie, waarvoor dit project in aanmerking kwam en is geselecteerd. Het project loopt tot eind 2022 en heeft een passende naam gekregen: PLOT (Project Leren en Ontwikkelen Toeleveranciers).

De vijf fases

In de methodiek brengen we alle factoren onder die een rol spelen bij de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers. Het project is opgedeeld in vijf fases:

  1. Vaststellen Kennis, Vaardigheden en Competenties
  2. Ontwikkeling leidinggevenden
  3. Bewustwording medewerkers
  4. Ontwikkelgesprek
  5. Opleidingsplan

Iedere fase bestaat weer uit een aantal stappen: inventarisatie – ontwikkeling – praktijktest – evaluatie & bijstelling – oplevering. De fases worden niet per sé in deze volgorde doorlopen. Waar nodig worden bepaalde stappen van verschillende fases door elkaar heen opgepakt, omdat ze elkaar beïnvloeden.

De belangrijkste stappen zijn gezet!

Na de kick-off op 27 januari en de eerste inhoudelijke sessie op 4 maart zijn in de vervolgsessies inmiddels een paar eerste belangrijke stappen gezet op weg naar de uiteindelijke methodiek. Randvoorwaarden en definities zijn bepaald om één gezamenlijke taal te spreken en te bepalen aan welke eisen de tool minimaal moet voldoen. Verder zijn de ontwikkelingen in kaart gebracht waarvan de deelnemers verwachten dat de bedrijven in de sector hier de komende jaren mee worden geconfronteerd. Aan de hand van een afgesproken competentieset zijn vervolgens de competenties benoemd die binnen de organisatie aanwezig moeten zijn om de ontwikkelingen niet alleen het hoofd te kunnen bieden, maar  deze ook in het voordeel om te buigen. Hierin zijn ook de zogenoemde 21st century skills meegenomen.

Op dit moment wordt gewerkt aan het ontwikkelgesprek tussen leidinggevende en medewerker. Een goed gevoerd gesprek moet leiden tot een optimale leercultuur in de organisatie. Het doel is verder om meer eigenaarschap en zelfregie bij de medewerker te ontwikkelen. Binnenkort wordt de eerste pilot binnen de bedrijven uitgevoerd, binnen fase 1: bepalen welke ontwikkelingen voor de organisatie de grootste impact gaan hebben, bepalen welke daartoe behorende competenties het meest relevant zijn en inventariseren of deze voldoende aanwezig zijn of nog ontwikkeld moeten worden.

Meer informatie over PLOT?

Ook geïnteresseerd geraakt en wil je meer weten over dit project? Neem dan contact op met Ilse Bloot-Blokland ([email protected] of 06-83526078).