Hoekman Roestvasstaal bouwt bak voor ‘houseboat’

De zaken van ondernemer in de reisbranche Robbert-Jan Meerpoel kwamen bijna stil te liggen dankzij de coronapandemie. Hij besloot vier dagen te gaan werken en in de resterende drie dagen een ‘houseboat’ te bouwen. ‘Ik ben een watersport fanaat en wilde al jaren een boot. Met vrienden en familie ben ik aan de slag gegaan’, zegt hij in een gesprek met Hoekman RVS.

‘Kennis was gewaarborgd door mijn vader en broers die architecten zijn. Voor de berekening van het drijfvermogen en stabiliteit van het frame en de typische vaartuig eigenschappen had ik veel steun van een nautisch specialist. Dat alles bij elkaar opgeteld gaf een stevige basis voor de bouw van de ‘houseboat’. In november 2020 ging de bouw van start en in april 2021 had ik mijn ‘houseboat’ op het water.’

‘Alleen bleek dat het drijfvermogen van de twee kunststof drijvers toch onder de maat was. Daarom hebben we nu een combinatie van een RVS-bak met de kunststof drijvers. De RVS-bak is naast opbergruimte ook de cabine voor de vuilwatertanks, de accu van de zonnepanelen voor stroom en warm water. Ook is er een waterzuiveringsinstallatie in ondergebracht. Het water wordt getapt uit de natuur en gezuiverd zodat het niet alleen geschikt is voor douche- en waswater maar ook als kraanwater gedronken kan worden. Ik wil verstandig omgaan met het water, dit was dus een bewuste keuze.’

De RVS-bak zorgt voor precies het extra drijfvermogen dat we nodig hadden. De ‘houseboat’ heeft 16 ton drijfvermogen nodig. Een vriend uit de maakindustrie in Zwolle adviseerde mij Hoekman Roestvaststaal. Die hadden een onderdeel van de Ocean Cleanup voor rivieren voor hem geproduceerd. Ik heb voor Hoekman RVS gekozen omdat mijn gesprek met Erik en Harmen heel opbouwend en positief verliep. Er was echt een klik. De prijs en levertijd waren prima. Dus was de keuze snel gemaakt. Zij hebben samen met mij de tekening voor de RVS-bak gemaakt. Echt nog een prototype dus. Ik ben nu de RVS-bak aan het inrichten en de komende weken plaatsen we hier het framewerk op. Daar bovenop komt de opbouw van het woongedeelte en dan kunnen we de bak door ontwikkelen.’

‘Ik koos ervoor om mijn eigen ‘houseboat’ te maken omdat de grootte – 15 meter lang en 6 meter breed – in Nederland niet verkrijgbaar is. Een andere eis was dat je met de boot goed moest kunnen varen. Met een 60pk-buitenboordmotor, een boegschroef en de stuurinrichting op het dak lukt dit goed. Hiermee voorkom je dat een woonvergunning nodig is. Verder moest de boot self providing zijn waardoor onze ecologische voetprint zo klein mogelijk is. Liefst 0-op-de-meter. Toen ik in de zomer van 2021 mijn ‘houseboat’ op de Kagerplassen in een natuurplas had liggen, kwamen er regelmatig sloepjes langszij. Mensen vroegen me waar ze deze ‘houseboat’ konden kopen. De interesse was zo groot dat we nu met acht man aan het bouwen zijn en de orderportefeuille blijft groeien. Werkten we voor mijn eigen boot nog met familie en vrienden buiten bij een jachthaven, nu bouwen we bij Abbenes in een uien- en aardappelloods van een vriend. Maar het succes dat tegen de boot klotst, vraagt om snel te schakelen. Misschien moet ik wel een eigen werf met helling zoeken.’

‘De Surla Houseboats zijn luxe varende boten met een moderne uitstraling. Alles is domotica, dus op afstand elektrisch te bedienen. Je kunt de ‘houseboats’ kopen, huren of erin investeren. Surla heeft de verhuur en organisatie in huis. Het mooist zou zijn dat je een ‘houseboat’ koopt, deze in de zomermaanden verhuurt aan toeristen en vanaf september in gemeentehavens afmeert zodat-ie door studenten als huisvesting gebruikt kan worden. Zo verdien je in de zomer geld waarmee je de rest van het jaar een bijdrage kunt leveren om het woningtekort op te lossen. Het zijn allemaal ideeën, want het gaat enorm snel. Het is een spannende tijd waarin we de organisatie moeten neerzetten én waarin we de ‘houseboat’ optimaal moeten door ontwikkelen.


Bron: Vraag en aanbod