Koridon blij met logistieke totaaloplossing

Koridon Industriële Plaatbewerking in Zaandam heeft al in 2010 een Shuttle XP 500 van Kardex Remstar in gebruik genomen. Vorig jaar vond een uitbreiding plaats met als resultaat een totaaloplossing waarmee Koridon uitstekend uit de voeten kan. Ook ERP-leverancier Ridder Data Systems was hierbij betrokken.

Koridon biedt een breed scala aan technieken voor het ontwikkelen en bewerken van hoogwaardige plaatwerkonderdelen en sub-samenstellingen en werkt onder andere voor system suppliers in de hightech-industrie, machinebouwers en de voedingsmiddelenindustrie. In 30 jaar is Koridon uitgegroeid tot een van de modernste toeleveranciers in de top van de Nederlandse plaatbewerkingsindustrie. “Wij zijn een echt familiebedrijf met korte lijnen”, vertelt algemeen directeur Ton Koridon. “Klanten waarderen ons om onze technische kennis, de hoge kwaliteit en de betrouwbare levertijden.”

Meer ruimte nodig
Door de groei werd de behoefte aan meer ruimte steeds groter. Om dit probleem op te lossen is in 2010 een Shuttle XP 500 van Kardex Remstar in gebruik genomen. Hiermee werd niet alleen ruimte bespaard maar ook de goederenstroom verbeterd. In 2018 vond een uitbreiding plaats. Dit heeft geresulteerd in een totaaloplossing van vier verticale liften, twee Shuttles XP 500 voor het opslaan van kleine onderdelen zoals de bevestigingsmaterialen en twee Shuttles XP 1000 die plaats bieden aan 92 europallets. Op deze pallets worden de grote en zware onderdelen opgeslagen. Met behulp van auto-tray extractie kunnen de pallets direct met de heftruck in en uit de machine kunnen worden genomen.

Goede software
Binnen de plaatbewerking speelt automatisering een belangrijke rol voor een goed lopend proces. Ridder iQ is het ERP-pakket voor de maakindustrie van Ridder Data Systems. Een slimme koppeling tussen Ridder iQ en PPG software van Kardex Remstar zorgt voor een correcte uitwisseling van informatie. Ridder Data Systems en Kardex Remstar hebben de handen ineen geslagen op het gebied van magazijn- en voorraadbeheersoftware. Samen bieden zij een totaaloplossing voor het automatiseren van het productieproces en magazijnbeheer voor bedrijven in de maakindustrie. Waar de ERP-software van Ridder bedrijven in de maakindustrie helpt bij het stroomlijnen van kritische bedrijfsprocessen, automatiseert Kardex het magazijnproces. De integratie tussen de systemen van beide bedrijven zorgt voor een hogere efficiëntie en kortere doorlooptijd. De twee partijen hebben een integratie opgezet die ervoor zorgt dat stuklijsten uit Ridder meteen worden doorgezet naar het magazijnsysteem van Kardex. Het Kardex-systeem zorgt er vervolgens voor dat alle benodigde onderdelen van de betreffende stuklijst bij elkaar gezocht worden. Hierdoor is het orderpicken van materialen voor de stuklijst in een handomdraai gedaan en minimaliseer je het aantal pickfouten.

Waarde toevoegen
Het zoeken naar en het picken van onderdelen nam in de oude situatie bij Koridon veel tijd in beslag omdat heftrucks, dozen of pallets regelmatig voor de stellingen stonden in verband met ruimtegebrek. Verder liepen de productiemedewerkers zelf door het magazijn om de benodigde onderdelen te verzamelen. Dat is nu totaal anders. Alle onderdelen voor het productieproces worden tegenwoordig door slechts twee medewerkers gepickt. De replenishment vindt verdeeld over de dag plaats. De inzet van vier geautomatiseerde opslagsystemen heeft gezorgd voor hogere productiviteit, forse ruimtebesparing, nauwkeurige voorraden en opslagbeheer. Met de vrijgekomen vierkante meters heeft Koridon de productieruimte kunnen vergroten met extra lascabines. Commercieel directeur Rob Beltman is blij met de logistieke oplossing: “Het heeft écht waarde toegevoegd aan onze processen.”