Meer vrouwen in de techniek

Slechts veertien procent van de technische beroepen is in Nederland ingevuld door een vrouw. Iets dat ook bij NEVAT-leden een bekend gegeven is. 

Tijdens de nationale hackathon Hacking Women into Tech bedachten zowel mannen als vrouwen oplossingen om dit percentage omhoog te brengen. Demissionair minister Ingrid van Engelshoven van OCW kwam ook een kijkje nemen bij deze hackathon. Uit de hackathon kwamen allerlei verschillende ideeën. Denk aan een lesprogramma met rolmodellen op school, een televisieprogramma en een virtuele bril waarmee je meer inzicht krijgt in het werk. Na een dag te hacken, werden de ideeën gepitcht aan experts van de overheid, het onderwijs en bedrijfsleven. Acht oplossingen zijn gekoppeld aan een financiering, waardoor er direct partnerships zijn ontstaan met de aanwezige professionals. Hierdoor kunnen de ideeën ook daadwerkelijk uitgevoerd worden.

De interessantste ideeën die tijdens de hackathon Hacking Women into Tech zijn bedacht:

Tech in de klas

Een leermodel voor bedrijven, leraren en leerlingen om samen te werken en meer meiden in de techniek te krijgen. Een leertraject dat bestaat uit zes weken, waarin bedrijven samenwerken met het onderwijs. Hierdoor komen klassen voor een langere periode in aanraking met techniek en zijn ze zowel creatief als innovatief bezig.

Tech-Oma

Leerlingen maken al op een jonge leeftijd de keuze voor een bepaalde onderwijsrichting. Meiden hebben een onaantrekkelijk beeld als het gaat om de techniek. Door social media in te zetten is het mogelijk om techniek een prominentere plek in de maatschappij te geven. De Tech-Oma is een platform voor vrouwen die van meerwaarde zijn binnen de techniek en dit uitdragen naar jonge kinderen. Die op hun beurt weer de influencers zijn van morgen.

Bias Game

Iedereen heeft vooroordelen. Wat doe je aan deze vooroordelen? Met de Bias Game is het mogelijk om te zien welke vooroordelen er zijn en hoe je hier verandering in aanbrengt. De Bias Game is te optimaliseren voor verschillende doelgroepen.

Keurmerk emotional compliance

Bewustwording voor de gender bias in de top van het bedrijfsleven is te creëren door middel van een keurmerk. Het keurmerk gebruikt een VR-experience waarmee een organisatie ervaart hoe het voelt om vrouw te zijn binnen een bedrijf. Daarnaast wordt aanbevolen om een Chief Diversity Officer in te stellen, deze bewaakt de diversiteit binnen organisaties. Het keurmerk is te gebruiken bij aanbestedingstrajecten en wordt ieder jaar opnieuw beoordeeld.

Bedrijven voor de klas

Hoe technisch onderwijs op dit moment is vormgegeven, spreekt vrouwen en meiden minder aan. Om hen enthousiast te krijgen, zijn er meer voorbeelden uit het dagelijks leven nodig. De koppeling met de beroepspraktijk moet gelegd worden. Bedrijven moeten 10% van hun tijd besteden aan het geven van les aan jongeren en hen op deze manier enthousiasmeren voor de techniek. Hierdoor leven bedrijven een bijdrage aan de maatschappij.

One day detox

Verwachtingen en vooroordelen werpen drempels op. Door middel van een spel via AR (Augmented Reality) is het mogelijk om los te komen van vooroordelen en nieuw gedrag aan te leren. Hierdoor leert men om oude patronen te doorbreken en nieuw gedrag aan te leren.

Mannengezeik

Bewustwording op de werkvloer door een Satirische Serie te ontwikkelen. In deze serie zie je interviews met mannelijke directeuren om te beoordelen hoe genderbewust deze zijn. Wanneer ze niet bewust zijn, krijgen ze ‘bewustzijn pillen’ en volgt er een cursus. De slechtst scorende directeuren krijgen een Huilende Anna Award.

Rolmodellen

Meiden zien nauwelijks technische professionals in hun omgeving en ook niet op school. Hierdoor is het lastig om te zien wat er in de sector leeft. Er zijn daarom rolmodellen nodig om voor een studie in de techniek te kiezen. Iedereen moet een rolmodel zijn.

Ga voor meer informatie naar Vraag & Aanbod.