Oscar Fränzel over 40 jaar Veros: “Als ik mij vanaf het begin niet hard had gemaakt om te gaan automatiseren, weet ik niet of we nog hadden bestaan.”

In Scherpenzeel, in de provincie Gelderland, bestaat het familiebedrijf Veros 40 jaar. Veros, een metaalbewerkingsbedrijf, richt zich op verspanen, draaien en frezen van enkelstuks en kleine series. Oscar Fränzel, directeur-eigenaar over 40 jaar Veros, de verspaning en toekomstdromen.

Er was eens…

Veros is 40 jaar geleden opgericht door Dick Verbeek, Ben Rouw en Willem Slob. De achternamen van de oprichters vormen ook de bedrijfsnaam Veros vertelt Oscar Fränzel. Vanuit een kleine ruimte in een boerenschuur zijn de drie techneuten met zeer veel passie voor het vak begonnen.

Begin jaren ‘90 nam de familie Fränzel het bedrijf over. De wisseling van directie kwam er niet voor niets. “In 2000 ben ik naast mijn studie Small Business in Haarlem het bedrijf ingegaan. “In die jaren kreeg ik veel vrijheid en verantwoording van mijn vader, ook om fouten te maken, maar ik ben toen wel iets te vroeg volwassen geworden, want op een gegeven moment kreeg ik toch twijfels en besefte ik, dat ik niet langer zo door moest gaan.” Oscar verliet op 28-jarige leeftijd het familiebedrijf om vervolgens na zes jaar terug te keren. “Nooit gedacht dat ik weer terug zou komen. Ik was inmiddels klaar met studeren en voor mijzelf begonnen in de assemblage. Omdat we toen al veel samenwerkten heb ik het in die combinatie teruggekocht van mijn broer. Daarbij was ik ook weer zes jaar ouder en wijzer. Voor mij en Veros is dat uiteindelijk de beste keuze geweest.”

Het geheim

Volgens Oscar zijn de wisselingen van eigenaren niet per se het geheim achter 40 jaar Veros. “Mijn broer heeft tijdens de financiële crisis moeilijke tijden gekend. Toen ik in 2012 begon was het inmiddels al wat rustiger geworden. Wij hebben ons toen volledig kunnen inzetten op automatisering, vernieuwing en digitalisering. Op een degelijke manier zijn we zo elk jaar een stapje omhoog gegaan.”

Golfbeweging

In de afgelopen acht jaar dat Oscar Fränzel aan het roer van Veros staat is er veel veranderd. “Voornamelijk op het gebied van machinerie en wat we nu allemaal kunnen realiseren. In de eerste jaren heb ik erg gehamerd op het optimaliseren van de producten. Ik wilde graag met robots en digitalisering aan de slag. Als ik mij vanaf het begin niet hard had gemaakt om te automatiseren, weet ik niet of we nog bestaan hadden. In deze technische tak van sport zal je continu moeten bezig zijn met vernieuwingen en dan is er nog genoeg te doen, maar we zijn zeker op de goede weg.”

De markt is al een tijdje aan het veranderen. “In de jaren ‘90 en begin 2000 was er veel nacalculatie nodig. Nu zijn de meeste aanvragen prijsgerelateerd en moet je als metaalbewerkingsbedrijf bijna overal prijzen voor maken.”

Ook in tijden van de huidige crisis ziet Oscar verandering in de markt. “Wij merken dat er een hoop mensen minder werk hebben en daardoor onder de prijzen schieten. Het is een soort golfbeweging waar je met vlagen last van hebt. Gelukkig kunnen we door de automatisering die we hebben snel en goed produceren. Je moet altijd goed in de gaten blijven houden hoe je het maximale uit je machinepark en mensen kunt halen. ”

“Je moet altijd goed in de gaten blijven houden hoe je het maximale uit je machinepark en mensen kunt halen.”

Trouwe medewerkers

Veros kent een trouw medewerkersbestand en biedt ontwikkeling op maat. “We hebben geluk met onze medewerkers en ik ben trots op het team. We zorgen samen voor een fijne werkomgeving. Sommige medewerkers werken hier al meer dan 35 jaar.

We hebben de laatste jaren regelmatig jonge mensen opgeleid. Als ze eenmaal op het niveau zitten, wil je ze ook meer kunnen bieden zodat ze mee kunnen groeien met het bedrijf. Op dit moment zijn wij bijvoorbeeld met een sessie bezig om een aantal mensen die buitengewoon presteren, hun vakgebied nog waardevoller voor het bedrijf te maken”, vertelt Oscar. “Vaak zijn dit moeilijke, maar zeer belangrijke trajecten want de productie moet ook door blijven gaan. Het is een combinatie van schakelen tussen productie, opleiding en de tijd geven die nodig is om te leren.

Soms kom je erachter dat je te veel verwachtingen hebt van een werknemer. Dan ontbreekt bijvoorbeeld de basiskennis. We moeten dan oppassen dat we niet te snel willen en gaan het gesprek met elkaar aan. Want wat wil de medewerker zelf? Zit hij wel op zijn plek en hoe krijgen we hem naar het gewenste niveau?”

Opleiden tot verspaners

In het verleden heeft Veros ook bbl’ers in de fabriek gehad. Leerlingen van technische mbo-opleidingen, waarbij de leerling meteen bij het bedrijf aan de slag gaat. Over het niveau van deze technische opleidingen is Oscar niet bepaald te spreken: “Op het gebied van verspaning is scholing niet al te goed. De leerlingen worden te breed opgeleid, waardoor ze weinig kennis hebben van verspanen, frezen en draaien. Dan moeten we toch zelf onze mensen opleiden. Ook dat is lastig want je merkt dat je een stuk theorie mist. Vanuit die gedachten ben ik op dit moment - naast Veros - gestart met het ontwikkelen van een opleidingscentrum dat zich richt op het omscholen van mensen naar CNC draaiers en frezers (verspaners). Deze opleiding richt zich op CNC draaien en frezen, waar je zowel de juiste theorie over de praktijk krijgt als een degelijke praktijk opleiding.“

Klant is koning

Veros is niet het enige verspaningsbedrijf in Nederland en die illusie hebben ze ook niet. Oscar: “Er zijn wel meer mensen die producten nauwkeurig kunnen maken, maar de vraag is: hoe ga je met je klanten om? Bij ons is de klant koning. Wij proberen in onze prestaties kwaliteit en leverbetrouwbaarheid te bieden maar weten de klant aan ons te binden door ondersteuning te verlenen. Dat gaat soms met vallen en opstaan. Samen met een externe partij zijn we nu bezig om de huidige prestaties naar een nog hoger niveau te krijgen.”

Persoonlijk klantcontact staat centraal bij Veros. Zo proberen ze vanaf de engineering al betrokken te zijn bij de maakbaarheid van de onderdelen. Hier wordt in de praktijk vaak nog te weinig gebruik van gemaakt. De klant maakt vaak zelf zijn eigen tekeningen. Om al in een vroeg stadium in gesprek te gaan kijkt Veros samen met de afnemer naar de kwaliteit en kosten. Risico’s worden beperkt door klantkennis en daardoor zorgen zij samen voor een beter product.

“Qua digitalisering liggen we met het verspanen toch nog wel een beetje achter op het plaatwerk”

Een volledig geautomatiseerde verspaningsfabriek

Oscar Fränzel kijkt met trots terug op de voortgang van afgelopen jaren.  “Als je ons machinepark vergelijkt met een aantal jaar geleden - van wat er toen stond en nu staat - hebben we enorme stappen gemaakt. De groene machines hebben plaatsgemaakt voor slimme werktuigen en de fabriek hangt vol met schermen.”

In 2017 sprak Oscar in Vraag & Aanbod over zijn droom: een volledig geautomatiseerde verspaningsfabriek. “Die droom heb ik nog steeds, dus daar zal ik mij de komende jaren op gaan richten. Hoe mooi zou het zijn dat klanten via een portal vijftig tekeningen kunnen inschieten om vervolgens binnen een half uur (of sneller) de prijzen te krijgen. En als ze deze eenmaal hebben, de opdracht te geven en zelf de planning kunnen inzien. Je schakelt een hele hoop processen ertussenuit. Als we nu een grote opdracht krijgen, zijn we soms dagen zoet. Het hele vak maak je op deze manier gewoon wat efficiënter.”

In het verspanen liggen we toch nog wel een beetje achter op het plaatwerk. Vooral op het gebied van digitalisering en online verkoop. Zo maken ze in de plaatverwerkende industrie wel al gebruik van geautomatiseerd calculeren. Daar kunnen wij als verspaners een voorbeeld aan nemen!”

Ketensamenwerking

Om de droom van Oscar te kunnen realiseren hebben ze zeker hulp nodig. “Als we een volledige geautomatiseerde verspaningsfabriek willen realiseren hebben we zeker hulp nodig van concullega’s. Maar dan moeten het wel gelijkgestemde bedrijven zijn. In mijn omgeving merk ik - afhankelijk van de bedrijfsgrootte - dat collega bedrijven wat spannend doen over wat ze aan het doen zijn. Ik sta volledig open voor samenwerking.”

Toch blijft het opzoeken van een waardevolle samenwerking volgens Oscar nog een moeilijk verhaal. “Ik heb inmiddels een aantal keren met een leverancier van een robot of machine niet bij een gebruiker mogen kijken, omdat ze bang zijn voor concurrentie. Wij zijn zelf een bedrijf met 22 man, dat is aan de kleine kant om grote stappen te kunnen maken. Je moet juist geen angst hebben, maar trots zijn, wanneer mensen in je bedrijf willen komen kijken of praten. We hebben inmiddels allemaal ons bestaansrecht verdiend en willen allemaal onszelf verbeteren. Dat kan alleen door de juiste samenwerking op te zoeken.”

Business Coaching

Naast het opzoeken van de samenwerking op verschillende vlakken laat Veros zich regelmatig adviseren door de business coach van NEVAT. “Het is prettig om met iemand van buitenaf te kijken naar hoe je het doet ten opzichte van collega-bedrijven. Ook door het invullen van de benchmark krijg je een goed beeld van de markt. Uiteindelijk biedt NEVAT inspiratie, maar maak ik er toch te weinig gebruik van.”