Corné van Opdorp van BOZ Group: zonder onze mensen geen goede producten

NEVAT voorzitter Corné van Opdorp, managing director BOZ group, volgde het traject van De Fabriek van de Toekomst (FOKUS). Een samenwerkingsproject tussen Nederlandse en Vlaamse kennisinstellingen, sector- en brancheverenigingen om de kleine en middelgrote industrie te stimuleren en te helpen bij het innoveren op het gebied van digitalisering en smart industry. Ook NEVAT is onderdeel van dit samenwerkingsverband.

Corné van Opdorp in gesprek met de Fabriek van de Toekomst over de bedrijfsscan, transformatieplan en de ambities van BOZ group:

‘Onze medewerkers zijn een belangrijk onderdeel van ons succes. Zelfs een digitale fabriek als de onze kan niet zonder hen. Zonder onze mensen maken we geen goede producten.’

Heb jij de bedrijfsscan van De Fabriek van de Toekomst ingevuld?

Ja, wij hebben De Fabriek van de Toekomst scan volledig afgerond.

Wat zijn de positieve en negatieve aspecten van deze bedrijfsscan?

Positief is dat wij inzicht hebben verkregen op verschillende gebieden. Onderdelen waar wij van dachten redelijk op te scoren, bleken meer aandacht nodig te hebben en vice versa.

Welke inzichten heeft het maken van deze bedrijfsscan jullie gebracht?

We waren blij met de scores die behaald zijn. Tegelijk hebben wij gezien dat er verbetering noodzakelijk is op bepaalde thema’s. Duurzaamheid is er één van. Hierop scoren andere deelnemers van de scan gemiddeld 55% hoger en daarom is besloten om in zonnepanelen te investeren. Ook is er gekozen voor witte daken, zodat de temperatuur 5 tot 7 graden lager uitvalt in de zomer.

Jullie hebben een feedbacksessie gedaan naar aanleiding van deze bedrijfsscan. Hoe hebben jullie dit ervaren?

Met ons hogere management is deze scan doorlopen. Het belangrijkst was de discussie die hierop volgde. Een discussie over de positionering van BOZ Group in relatie tot de verschillende thema’s uit deze bedrijfsscan.

Dit zat hem met name in de ervaren werkelijkheid van betrokkenen. Voor een deel van ons zijn beslissingen voor de toekomst al aangenomen. Terwijl een ander deel zich in de realisatie- of transitiefase van een oplossing bevindt.

Na deze feedbacksessie is een transformatieplan gecreëerd. Welke thema’s hebben daarin de hoogste prioriteit?

Wij streven na om tot de best presterende fabrikanten in Europa te behoren. Dit betekent: een excellente score op alle thema’s uit de bedrijfsscan. Er is veel werk te verzetten om dit te behalen. Ondanks dat er al een excellente score is op een aantal thema’s. Wij zijn er doorlopend mee bezig om hier aandacht aan te besteden.

Wat betekent ‘de Fabriek van de Toekomst’ voor jou? Willen jullie deze kwalificatie behalen en is dit belangrijk?

Ik denk dat deze kwalificatie goed past bij onze doelstelling: ‘het beste jongetje van de klas zijn’. Tegelijkertijd is onze focus anders. Wij sturen op continuïteit, een prettige werkomgeving en tevreden klanten. Iets waar wij doorlopend mee bezig zijn.

Hoe zou je het advies van de Fabriek van de Toekomst omschrijven?

Wij zijn zeer te spreken over de geboden hulp. Door te helpen bij het beantwoorden van vragen uit de bedrijfsscan en ook bij het geven van feedback op de resultaten. Het voeren van een constructieve discussie was daarbij enorm van waarde en heeft tal van inzichten opgeleverd.

Zou je een ander midden- en kleinbedrijf uit de maakindustrie doorverwijzen naar de Fabriek van de Toekomst?

Het is een must om deze bedrijfsscan onder de aandacht te brengen bij andere maakbedrijven. Want veel bedrijven willen investeren in een industrie 4.0-visie en weten niet welke thema’s daarbij het belangrijkst zijn. Het geeft inzicht en laat zien waar er aandacht benodigd is.

Om een krachtiger front te vormen is het voor Europese bedrijven noodzakelijk om excellent te scoren in de bedrijfsscan. Je draagt op deze manier bij aan de impact van onze Europese maakindustrie als geheel. Iets waar iedereen in Nederland en andere Europese landen bij gebaat is.

Welke obstakels waren er om te implementeren?

Gepland is om in het kader van duurzaamheid 2.300 zonnepanelen op het dak te installeren. Door de coronacrisis en bijkomende leveringsproblemen is er vertraging opgelopen. Gelukkig zal dit tegen het einde van het jaar alsnog gerealiseerd worden.


Meer informatie?

Wil jij meer informatie over dit project en/of onderdeel worden? Neem contact op met Alwin Pol (NEVAT) en hij informeert je graag verder.